لطفا صبر کنید

گروه معماران مهاباد
گروه معماران مهاباد



اوجنیو گالدیری، معمار و مرمت‌گر برخی از بناهای ایرانی درگذشت

اوجنیو گالدیری، معمار و مرمت‌گر ایتالیایی که مرمت بعضی از بناهای تاریخی ایران از جمله کاخ عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت را به عهده داشت درگذشت.

آقای گالدیری در سال ۱۹۲۵ در شهر ناپل به دنیا آمد اما در نوجوانی با خانواده خود به رم مهاجرت کرد و در این شهر به تحصیل پرداخت.
 


ادامه مطلب

یک شنبه 3 بهمن 1389برچسب:,

  توسط مسعود  |
 

بلندترین برج دنیا به ارتفاع ۳ کیلومتر

 

 



باز هم طبیعت منبع الهامی برای دانشمندان و مهندسان تبدیل شده است. در سراسر جهان از جمله دوبی و شرق دور برج های سر به فلک کشیده متعدد و زیبایی دیده می‌شوند که با استفاده از آخرین فناوری های روز ساختمان سازی طراحی و ساخته شده‌اند. البته ارتفاع این برج ها عمدتآ از ۴۰۰ یا ۵۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. اکنون تصور کنید در آینده‌ای نزدیک برجی مسکونی یا بهتر بگوییم شهری عمودی به ارتفاع بیش از سه کیلومتر با عرض پایه بیش از یک و نیم کیلومتر ساخته شود.
 


ادامه مطلب

6 دی 1389برچسب:,

  توسط مسعود  |
 

كشف تمدن ۷ هزار ساله شهرنشيني در آذربايجان شرقي

این خبر از سایت انجمن مهرازی ایران برگرفته شده است.بدون کوچکترین تغییر و داوری درباره محتوای آن .تنها برای آگاهی شما خوانندگان گرامی این وبلاگ ،در اختیارتان قرار می گیرد.

 

 

نويسنده: مهرداد خوشكار مقدم

 تلاش باستان شناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، تمدن ۷ هزار ساله «كرا - ارس» در شمال آذربايجان شرقي از اعماق زمين ر برآورد.

كاوش هاي باستان شناسي منطقه خداآفرين شهرستان كليبر به منظور دستيابي به آثار و بقاياي تمدن كهن سرزمين كرا - ارس از سال ۸۵ آغاز شده و از سال جاري با كشف بخشي از آثار اين تمدن، اطلاعات ارزشمندي از اين كاوش ها به دست آمد.
    محمد فاضلي، رئيس پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در مورد اين پروژه باستان شناسي مي گويد: كاوش هاي پروژه خداآفرين، دستاوردهاي مهمي ازآثار متعلق به هزاره پنجم قبل از ميلاد تا دوران پارت و اسلام دربرداشته و حاكي از وجود تمدن پيشرفته شهرنشيني در اين منطقه است.
    وي مي افزايد: مطالعه آثار به دست آمده از اين پروژه نشان مي دهد كه نوع شهرنشيني جوامع تمدن كرا- ارس جدا از نوع شهرنشيني تمدن «بين النهرين» با خصلت هاي ايراني بوده و همين موضوع چشم انداز نويني از علم باستان شناسي براي كشور محسوب مي شود.
    فاضلي با بيان اينكه قدمت شهرنشيني در تمدن «كرا- ارس» به ۵ هزار و ۳۰۰ تا ۵ هزار و ۴۰۰ سال قبل از ميلاد مي رسد، اظهار داشت: براساس يافته هاي موجود، جوامع تمدن كرا-ارس نخستين جوامع خانسالار تاريخي هستند كه اقتدار سياسي و اقتصادي داشته اند.
    وي گفت: آثار به دست آمده از پروژه باستان شناسي خداآفرين از جمله دژها، قلعه ها و قبور پادشاهان درك نويني از دوران پارت را ارائه خواهد كرد.
    اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در پاسخ به اينكه كاوش هاي اين منطقه تا چه مدت ادامه مي يابد، تاكيد مي كند: با توجه به اهميت تحقيقات تمدن كرا - ارس، پروژه بلند مدت ۵ تا ۱۰ ساله اي از سوي اين سازمان براي كاوش در منطقه خداآفرين تدوين شده است.
    وي با بيان اينكه اين تمدن كهن نيازمند شناخت پيشينه فرهنگي و تاريخي است مي افزايد: اين برنامه بلندمدت براي يافتن نتايج علمي متعلق به دوره پايان سنگي تا دوره معاصر كاوش خواهد شد.
    رئيس پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يادآور مي شود: انتشار يافته هاي علمي مربوط به نتايج مطالعات باستان شناختي پروژه كاوش منطقه خداآفرين، درك نويني از تمدن كرا- ارس براي باستان شناسان و محققان جهان به ارمغان خواهد آورد.
    تراب محمدي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز از بين المللي شدن پروژه كاوش باستان شناسي منطقه خداآفرين خبر داده و مي افزايد: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته سال آينده تيم هاي مختلف از دانشگاه هاي معتبر جهان به باستان شناسان ايراني حاضر در پروژه كاوش خداآفرين ملحق شده و براي رسيدن به نتايج بهتر تلاش خواهند كرد.
    وي با اشاره به اهميت بين المللي شدن اين كاوش ها خاطرنشان مي كند: با الحاق تيم هاي باستان شناسي ياد شده، منطقه خداآفرين از كاوش هاي نجات بخشي و پيشگيري فراتر مي رود.
    محمدي همچنين با اشاره به راه اندازي موزه آثار كاوش هاي باستان شناختي منطقه خداآفرين ادامه مي دهد: با راه اندازي اين موزه، در يكي از سه شهر خداآفرين، جانانلو و يا كليبر، مردم منطقه از كم و كيف كاوش ها و آثار به دست آمده مطلع شده و شايعات مربوط به اين پروژه مرتفع مي شود.
    محمدي با بيان اينكه علاوه بر ايجاد يك موزه تخصصي، آثار به دست آمده از فصل هاي مختلف كاوش منطقه خداآفرين در ديگر موزه هاي آذربايجان شرقي و كشور نيز به نمايش درخواهد آمد مي گويد: ايجاد موزه تخصصي آثار باستاني در كنار احداث يك سد عظيم و نيز گسترش منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس تا خداآفرين را بايد نويدبخش توسعه توريسم و جهش فرهنگي و اقتصادي منطقه دانست.
    محمدي يادآور مي شود: توسعه صنعت توريسم رونق بخش هاي اقتصادي منطقه را به همراه خواهد داشت و لذا اتخاذ تدابيرلازم براي افزايش شمار گردشگران و توسعه صنعت توريسم در اين مقطع زماني ضرورت دارد.
    وي در ادامه با اظهار تاسف از انتشار شايعاتي در خصوص كشف آثار ارزشمندي چون اجساد موميايي در اين منطقه خاطرنشان مي كند: اينگونه اخبار نادرست در جهت جوسازي عليه نظام و زير سؤال بردن تلاش هاي مسئولان براي پروژه هاي توسعه اي در اين منطقه صورت مي گيرد.
    محمدفاضلي رئيس پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز با انتقاد شديد از انتشار شايعاتي مبني بر كشف اجساد موميايي در نقاط مختلف كشور از جمله منطقه خداآفرين مي گويد: انتشار اينگونه شايعات غيرواقعي و مغاير با روح فرهنگ و تمدن مردم ايران بوده و صحت ندارد.
    وي با تاكيد بر اينكه هرگونه انتشار كشف اجساد موميايي شده در محوطه هاي باستاني از جمله منطقه خداآفرين آذربايجان شرقي كذب است خاطرنشان كرد: مردم ايران زمين در تمام ادوار تاريخ موحد و يكتاپرست بوده و به دليل اعتقاد مردم به دنياي بعد از مرگ، جسدي موميايي نمي شد.
    رئيس پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با بيان اينكه تاكنون هيچ جسد موميايي در هيچ كجاي ايران مشاهده نشده است، يادآور شد: تنها اجساد سالم به دست آمده از تمدن هاي كهن ايران زمين مربوط به مردان نمكي زنجان است كه به خاطر مجاورت معدن نمك، به صورت طبيعي موميايي شده اند.
    گفتني است كاوش هاي باستان شناسي خداآفرين در محوطه هاي باستاني كهنه تپه،كهنه پايگاه، هميدان و كولاز دره سي خداآفرين از سال ۸۵ آغاز شده و هم اكنون در فصل دوم كاوش هاي خود قرار دارد.

ایران
02/11/1387

9 آبان 1389برچسب:,

  توسط مسعود  |
 

فروریزی بخشی از سازه های آبی شوشتر

نزدیک به ۱۹۰۰ سال پیش٬ در دوران پادشاهی شاپور یکم ساسانی٬ سپاه امپراطوری روم٬ خاک ایران زمین را مورد تجاوز خود قرار داد.ایرانیان در آن جنگ ٬ به رهبری شاپور٬ این پادشاه دلاور و خردمند ایران زمین٬متجاوزان رومی را شکست سختی داده و شخص امپراطور روم را که والریانوس نام داشت به همراه تعداد زیادی از سربازان رومی٬به اسارت گرفتند.این شکست ٬ بدترین شکست رومیان روبروی ایرانیان٬پس از شکست مقابل ارد سیزدهم پادشاه پارتی بود.هنرمندان ایرانی در چند جا٬ از جمله در نقش رستم٬ شهر بیشاپور و.... با کنده کاری روی سنگهای کوه ها و صخره ها٬ برای بزرگداشت و افتخار و یادآوری به آیندگان و نیز متجاوزان آینده به ایران زمین ،صحنه های نبرد و نیز اسارت والریانوس را به تصویر کشیدند.شاپور برای بهره وری بهینه از این متجاوزان، سربازان روم را به همراه امپراطورشان به کار گل گماشت و آنها را زیر نظر مهندسان ایرانی وادار کرد تا بر روی رودخانه گرگر( شعبه ای از رودخانه کرخه خوزستان) در شهر شوشتر، سدها و سازه های آبی برپا دارند.این سازه های آبی دارای سه عملکرد هستند.نخست تقسیم آب و رساندن آن به کشتزارها و دوم رساندن آب برای شرب شهر و سوم گرداندن آسابهای آبی. این سازه ها به راستی نشانه ای از خردمندی، مدیریت و هوشمندی نیاکان ما در آن دوران است و مایه افتخار و اعتماد به نفس هر ایرانی دلبسته به سرزمین مادری می باشد.

 

صحنه به اسارت درآمدن والریانوس به همراه فیلیپ عرب در روبروی شاپور

جالب اینجاست که عده زیادی از اهالی شهر دزفول٬ بر این باورند که شاپور اسرای رومی را پس از آن ماجرا در کنار رود دز جای داد( دژپل) و مردم دزفول، بازمانده و فزندان همان رومیان هستند.راست و دروغ این ماجرای دومی به گردن خود راویان.

سال گذشته، خوشبختانه این سازه ها به ثبت میراث جهانی درآمد و موجبات شادمانی علاقه مندان به فرهنگ و میراث فرهنگی ایران زمین را فراهم آورد.اما در نهایت شوربختی بعد از گذشت اندکی پس از این ماجرا، قسمتی از این سازه ها به دلیل مرمت غلط و نادرست فروریخت.چند روز پس از این ماجرا من به همراه دو تن از دوستان خوزستانی بازدیدی از این سازه ها داشتم.راستش پس از دیدن آن صحنه های فجیع،..........

بگذریم.

البته چندی بعد ریاست میراث فرهنگی استان خوزستان در گفتگوی با مجله پارسه اعلام کردند که این سازه ها استحکام بخشی و مرمت شده اند.به هر روی، قسمتی از بدنه این سازه ها فروریخت و از بین رفت.حیف و صدحیف.به راستی آیندگان ما درباره ما چه قضاوتی خواهند داشت؟ به نسلهای امروزین ما چه نامی خواهند داد؟ پیش بینی کردنش زیاد سخت نیست.

به هر روی،اکنون پس از گذشت یکسال از این ماجرا، گفتگوی سایت عصرایران را با یکی از کارشناسان ارزنده، توانمند و میهن دوست این سرزمین، جناب مجدالدین رحیمی را که ماجرای فروریزی این بنای ارزشمند تاریخی است ،انتخاب کرده ام و برای استفاده خوانندگان این وبلاگ، آن را در این فضای مجازی قرار می دهم.در پایان این مقدمه بدنیست بدانید، هنوز که هنوز است از این سد-پل باز هم به عنوان یک پل شهری استفاده می گردد و روزانه ده ها خودروی سبک و سنگین از روی آن می گذرند.........

این شما و این هم گفتگوی جناب مهندس رحیمی

سازه های آبی شوشتر  در سی وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر سویل اسپانیا بدون هیچ مخالفتی از سوی اعضا به عنوان دهمین اثر جهانی ایران در اجلاس میراث جهانی به ثبت رسید. مجموعه آسیابهای شوشتر در استان خوزستان شامل دهها آسیاب است که بزرگترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می رود.
مهر: با فرو ریختن بخشی از کناره یکی از پلهای سازه های آبی شوشتر بر روی رودخانه گرگر خبرگزاری مهر عکسهای نحوه مرمت و چگونگی ریزش این بخش از سازه را برای اولین بار منتشر می کند.
 
این حادثه در حالی رخ می دهد که تنها چند روز از ثبت سازه های آبی شوشتر به عنوان دهمین اثر جهانی ایران در یونسکو می گذرد.

برخی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی علل و عوامل مختلفی را برای فرو ریختن این بخش از این سازه مهم و تاریخی عنوان می کنند که از آن جمله می توان به نحوه غیر علمی و غیر کارشناسی مرمت انجام گرفته در این محل، فرسایش و استهلاک و عدم مراقبت صحیح، ورود حجم زیاد فاضلاب شهری شوشتر که از مجراهای مختلف وارد رودخانه گرگر می شود، عدم بازسازی و مرمت این سازه ها و در نظر نگرفتن تمهیدات مراقبتی در طول سالیان گذشته و انجام ساخت و سازهای بی رویه بر روی آن اشاره کرد.

در همین رابطه یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تاسف از این مسئله گفت : شیوه مرمتی که بر روی این بخش از سازه های شوشتر که یکی از آثار باستانی مهم کشورمان است اجرا شد غیرکارشناسی و غیر علمی بوده که همین مسئله از اصلی ترین دلایل فروریختن آن بوده است.

در زیر شهر کهن شوشتر با ساخت شبکه های زیرزمینی یکی از هوشمندانه ترین اشکال معماری شهری آبی ایجاد شده بود 

مجدالدین رحیمی با تشریح چگونگی مرمت انجام شده در این نقطه، گفت : مرمت کاران سازمان میراث فرهنگی برای مقاوم سازی این نقطه از سازه اقدام به حفر چاههای " رتوری " جهت تزریق ملات مورد نیاز کرده اند اما نکته ای را که در این بین از آن غفلت کرده اند این بود که کار خود را که باید مرحله به مرحله انجام می دادند به یکباره اجرا کردند.

 

حفر 15 حلقه چاه غیر کارشناسی شده در نزدیکی پل گرگر از اصلی ترین دلایل ریزش این بخش از سازه بوده است

این کارشناس باستانشناسی افزود : مرمت کاران می بایست در حین انجام کار در هر مرحله یک چاه حفر کرده و آن را با ملات  پر می کردند و سپس به سراغ چاه بعدی می رفتند، اما آنها با یک اقدام غیر علمی همه چاههای مورد نظر را با فاصله اندک از هم حفر کردند که این مسئله موجب سست تر شدن آن بخش از سازه و در نهایت فروریختن آن شده است.

حفر این چاههای غیر کارشناسی در مدت کوتاهی موجب ریزش این بخش از سازه شد

رحیمی با اشاره به مسامحه کاری که در این زمینه صورت گرفته است گفت : در این روش کاری ضرورت ایجاب می کرد که سلسله مراحل انجام کار بیش از هر چیز دیگری مد نظر قرار گیرد که متاسفانه در مرمت این نقطه به هیچ وجه اتخاذ نشد.

به گفته کارشناسان با وقوع این حادثه در سازه مرمت دوباره آن امکانپذیر نخواهد بود

بر اساس گفته های این کارشناس و با توجه به ثبت این سازه ها در لیست میراث جهانی مسئله ای که باید بیش از همه در رابطه با مواریثی مانند این در نظر گرفته می شد این است که در هنگام محافظت و مرمت آنها باید از مشاوره های تخصصی بین المللی  و توانمندیهای امروزی استفاده کرد.

این در حالی است که سازه های آبی شوشتر نه در بخش مشاوره و محافظت و نه در بخش مرمت از مشاوره های مراکز علمی بین المللی و حتی داخلی استفاده نشده و بدون تخصص لازم اقدام به کار شده است.

پیش از فروریختن این بخش از سازه حفاظت کارشناسی شده ای نیز از آن به عمل نمی آمد

مجدالدین رحیمی در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیمار خواندن سیستم اداری و بوروکراتیک در رابطه با مرمت میراث باستانی  کشور گفت : تعامل علمی بین رشته ها و اصلاح بروکراسی اداری هم در فرآیند تصمیم گیری و هم تصمیم سازی برای حفاظت و مرمت از آثار ملی و بین المللی بیش از همیشه  ضرورت دارد چرا که در غیر این صورت پیامدهای بسیار مخربتری در پی خواهد داشت.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان نیز در همین رابطه حفر 15 چاه غیرکارشناسی که از سوی پایگاه سازه‌های آبی شوشتر بر روی پل گرگر انجام شده را باعث فرو ریختن این پل اعلام کرد .

مجتبی گهستونی گفت: پایگاه میراث فرهنگی سازه‌های آبی شوشتر به ‌منظور استحکام بخشی به پل گرگر و شناسایی لایه‌های تاریخی کنار این پل، اقدام به حفر 15 حلقه به عمق بیش از 10 متر کرده است که این اقدام باعث کاهش استحکام خاک‌های کنار پل و فروریختن بخش‌هایی از دیواره شمالی آن شده است.

در پروژه مرمت چاهها می بایست هر کدام جداگانه حفر و سپس با ملات پر می شد

مجتبی گهستونی افزود: کارگرانی که قرار بوده این حفره ها را پر کنند از ترکیب گچ نشکفته استفاده کرده اند که در نهایت طی یک دوره کوتاه این گچ آب خورده و با تولید گاز باعث ایجاد ترک و ریزش در بدنه این پل شده است و علاوه بر این در کنار این اثر باستانی، تداوم تخلیه فاضلاب‌های شهری باعث ایجاد لجنزاری بزرگ شده است که باید در اسرع وقت برای رفع آن دست به کار شد.

فروریختن بخشی از پل گرگر ضربه غیر قابل جبرانی به دهمین اثر ثبت شده ایران در آثار جهانی وارد کرده است 

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان موسوم به تاریانا افزود: کارشناسان یونسکو در برخورد با فاضلاب‌هایی که هم‌اکنون در مجاور سازه‌های آبی شوشتر تخلیه می‌شوند، بسیار کوتاهی کردند و این در حالی است که ثبت جهانی سازه‌ها باید منوط به حذف فاضلاب‌ها می شد.

در مرمت این سازه مهم و تاریخی اصول علمی وکارشناسی رعایت نشده بود 

سازه های آبی شوشتر حدود یک ماه پیش در سی وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر سویل اسپانیا بدون هیچ مخالفتی از سوی اعضا به عنوان دهمین اثر جهانی ایران در اجلاس میراث جهانی به ثبت رسید. مجموعه آسیابهای شوشتر در استان خوزستان شامل دهها آسیاب است که بزرگترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می رود.

 استفاده از آب در ساخت محیطی برای زندگی براساس شرایط اقلیمی، با ایجاد شبکه های زیرزمینی در زیر شهر کهن شوشتر موجب بروز یکی از هوشمندانه ترین اشکال معماری شهری آبی شده است.

 

9 آبان 1389برچسب:,

  توسط مسعود  |
 

فرار مغزها

 

 

   

 

آيا مي دانيد: كه بيشترين آمار فرار مغزهادر جهان (در 61 كشور بزرگ مورد مطالعه) مربوط به كشور عزيز ما ايران است؟  آيا خبر داريد كه تقريبا پنجاه در صد دانش آموزاني كه در المپياد هاي مختلف موفق به كسب مدالهاي جهاني شده اند ، اكنون در خارج از كشور هستند و بيش از هفتاد و پنج درصد آنها در ايالات متحده ي امريكا درحال ادامه ي تحصيلند ؟ آيا ميدانيد در همين حال دانشگاههاي كشورهاي همسايه ما ، مثل امارات متحده عربي ، با تبليغات گسترده در حال جذب دانشجو از ايران و ساير نقاط دنيا هستند؟
بر اساس بررسي هاي انجام شده و آمارهاي مختلف ،
بيشترين مهاجرت تحصيل كردگان ، به ساير كشورها از ايران صورت مي گيرد.براي مثال طبق آماري كه در سال 2004 منتشر شده بيش از يكصد و پنجاه هزار نفر تحصيلكرده ي ايراني در هر سال به خارج مهاجرت مي كنند ، تا در ساير كشورها به زندگي بهتري دست يابند. در يك بررسي اعلام شده كه چهار نفر از هر پنج نفر تحصيل كرده ( 80%) تمايل به مهاجرت دارند و اين آماري وحشتناك است .چرا كه بسياري از اين افراد هيچگاه براي ادامه ي زندگي به ايران باز نخواهند گشت.

معني ديگر جمله هاي بالا اينست كه كشور ما بسرعت در حال از دست دادن نيروهاي متخصص و نخبه ي خود مي باشد و اين براي آينده ي ما بسيار غم انگيز و مشكل آفرين خواهد بود.آيا ميدانيد فقط هزينه ي مادي اين فرار نخبه گان درحدود بيش از پنجاه بيليون دلار در سال تخمين زده مي شود؟و برخي معتقدند كه فرار هر نخبه معادل تخريب ده حلقه چاه نفت به اقتصاد مملكت ضربه ميزند؟
آيا خبر داريد كه نخبه گان مهاجرايراني ، هر يك ، در رشته ي كاري خود بسيار موفق بوده اند و جزء نقاط قوت مجموعه هائي هستند كه در آن مشغول به كارند؟
هموطن ايران كشور ما ، يادگار نسلهاي كهن ، و همه ي عشق و وجود ماست به آن پشت نكنيم.
ايران به من ، به تو و به ما نياز دارد تنهايش نگذاريم.

 

22 مهر 1389برچسب:,

  توسط مسعود  |
 

بلندترین پل دنیا دربحرین و قطر ساخته میشود

این طرح اولیه بلندترین پل دنیاست . پلی به طول ۴۰ کیلومتر ( ۲۲ کیلومتر پل و ۱۸ کیلومتر خاکریز ) و عرض ۱۳متر که ساحل غربی بحرین را به ساحل شرقی قطر متصل خواهد کرد . در حال حاضر مسیر بین قطر و بحرین ۴ ساعت طول میکشد اما با احداث این پل که با نام گذرگاه دوستی بحرین قطر نامگذاری شده  با ۷۸ درصد کاهش در ۳۰ دقیقه میتوان این مسیر را طی کرد . ساخت این پل از سال آینده میلادی آغاز خواهد شد و ساخت آن برای سال ۲۰۱۵ اتمام خواهد یافت . این پل ۵۳۶ برابر هواپیمای غول پیکر بوئینگ ۷۴۷ و ۴۹ برابر بلندترین برج دنیا دوبی و ۴.۵ برابر اورست درازا خواهد داشت .

 

5 مهر 1389برچسب:پل,

  توسط مسعود  |
 

 



Welcome to the website of the mahabad architects group
masoud.bi.kas@gmail.com


 

کامپیوتر و اینترنت
اموزش ساخت انواع ویروس
آنتی ویروس
ابزار کامپیوتر
ترفندستان
اینترنت
برنامه نویسی
نمونه سوالات
معماری
کتاب ها و نمونه سوالات
اخبار
عکسها
نرم افزار معماری
متفرقه
تعریف معماری
دانستنی ها
نقشه کشی صنعتی
تاریخ
معماری معاصر
نقشه برداری
طراحي شبکه هاي ميکروژئودزي
تاسیسات تهویه ی مطبوع
عمران
جزوات و کتابها
وبلاگ و وبلاگ نویسی
کدها و ابزارها
AutoCad
طراحی ساختمان
رنگ
نکات اجرایی در ساختمان
معماری منظر
تکنولوژی
جدیدترین مصالح

 

 لیتراکن - Litracon
 آجر های نسوز
 عايق EPDM
 آشنایی با وینیل، ازمصالح جدید و مفید ساختمانی
 بتن سبک هوادار
 عايق ها و فوم هاي پليمري
 عايق شيشه ( مكمل شيشه LLumar )
 تحلیلی در مورد سرامیک های پیشرفته
 دیوارهای شیشه ای دو جداره؛ راهی بسوی استفاده بهینه از انرژی
 عايق هاي الياف پشم معدني (MINERAL WOOL)
 عايق ها و فوم هاي پليمري
 سوتی های مشتریان شرکتBT
 معماری بلند مرتبه سازی
 زمينه‌هاي تكنولوژيك مؤثر در گسترش معماري مدرن
 ساختارهای غشايى (Membrane Structure)
 ایران از دیدگاه باستان شناسی
 فتوولتاییک های یکپارچه ساختمان ظهور و روندی جدید در اروپا
 نرم افزار مدیریت کافی نت و گیم نت
 فتوولتاییک های یکپارچه ساختمان ظهور و روندی جدید در اروپا
 نقش شيشه در معماري ساختمان
 مهندسی آیروبیولوژیک و تکنولوژی ساختمان ایمن
 باغ هاي پادشاهان بزرگ
 طراحی و معماری منظر چیست ؟
 جایگاه آب و آبنما در پارک های شهری
 مکان یابی فضای سبز
 حفاظت و توسعه معماری منظر اماکن مقدس
 منظر سازی کوهستان با استفاده از گیاهان بومی
 حوضخانه ها
 زیبایی شناسی و تاثیر آن بر انسان و محیط
 معماری سنتی

 

هفته اول بهمن 1390
هفته چهارم دی 1390
هفته چهارم بهمن 1390
هفته اول بهمن 1390
هفته چهارم دی 1390
هفته سوم دی 1390
هفته سوم بهمن 1390
هفته سوم دی 1390
هفته چهارم بهمن 1389
هفته سوم بهمن 1389
هفته چهارم دی 1389
هفته دوم دی 1389
هفته چهارم بهمن 1389
هفته سوم بهمن 1389
هفته دوم بهمن 1389
هفته اول بهمن 1389
هفته سوم دی 1389
هفته دوم دی 1389
1389
1389
هفته چهارم بهمن 1389
هفته دوم دی 1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389

 

مسعود

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه معماران مهاباد و آدرس architecture.group.LoxBlog. ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دانلود رایگان نرم افزار
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 

دانلود رایگان نرم افزار
کوردی.شعرکوردی فارسی. تجاری.علمی.و.....
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس

 

RSS 2.0

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

Pichak go Up

آمار وبسایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 406
بازدید کل : 24196
تعداد مطالب : 281
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1